|
||||||||
“ If songwriters were bad weather, Hurricane Arlan would be a category 5…he’ll blow you away…” Arlan Feiles, singer-songwriter en multi-instrumentalist, is geboren in Los Angeles, verhuisde naar Florida, waar hij deel uitmaakte van de rockband Natural Causes en trok later naar de Jersey Shore, NJ, waar hij zowat de voortrekker is van de heropleving van de muziekscène van Asbury Park. Feiles nam al vijf albums op, waarvan één met The Broken Hearted én zijn debuut (met Foo Fighthers’ Dave Grohl) in 1995, dat echter nooit uitgebracht werd. Zijn songs zijn te horen in diverse tv-programma’s en films, o.a. in de Oscar winnende film “Dallas Buyers Club”, geregisseerd door Canadese filmmaker Jean-Marc Vallée. Dit is niet toevallig, want in laatstgenoemde film worden de wantoestanden in de farmaceutische industrie aangeklaagd en Arlan Feiles zelf is een fanatiek mensenrechtenactivist. Hij schreef al een song over de North Dakota Pipeline. Solo werd Feiles “ontdekt” door Rock and Roll Hall of Fame producer Tom Dowd (1925-2002). Dowd werkte met Lynyrd Skynyrd, The Marshall Tucker Band en Jerry Jeff Walker, maar ook voor James Brown, Diana Ross, Rod Stewart, Dusty Springfield (“Son of a Preacher Man”). Zijn nieuwe soloalbum ‘What Kind of World?’ valt al onmiddellijk op door de foto van de vader (hij is vader van drie kinderen) met een baby op de hoes. Het is inderdaad zo dat ik me kan inbeelden dat vooral jonge mensen met kinderen zich afvragen, of het allemaal in deze wereld nog wel de moeite waard is. De veranderringen en wat er rond ons allemaal gebeurt, doet een mens met regelmaat duizelen. Feiles worstelt blijkbaar met dezelfde vragen, en vertaalt zijn onbehagen in de nummers die hij schreef. Hij opent met de titelsong, een gospel, waarmee hij de toon over het hele album zet. Feiles heeft geen grootse arrangementen nodig om oprecht indruk te maken. Met uitsluitend piano of gitaar als begeleidend instrument, doorsnee verrijkt met soms wat percussie en/of achtergrondzang en, met uitermate directe teksten, is hij als hedendaagse troubadour krachtig genoeg. De songs op zijn nieuwe album raken muzikaal diverse genres americana, soul, gospel en folk. Feiles schakelt moeiteloos van opgewekt en levendig als “If I Were a Dinosaur” over naar akoestische folk zoals “50 Years Of Kavanaugh” of een naar haast klassieke pianoballade als “Homeward” of “This Broken Heart”, waarbij zijn alomtegenwoordige soulvolle benadering het verschil maakt. “I Know a Song” moet je doen lachen en de pijn verdrijven en hoe echt de liefde kan zijn verwoordt hij in “You Can’t Ban My Love”. De afsluiter “Room to Grow” is een duet dat hij samen met Elias Elena schreef. Het komt erg dicht in de buurt van de meer traditionele en tijdloze folk uit de Greenwich Village periode in Manhattan. De sterkste kant van de artiest/singer-songwriter in Arlan Feiles is de eenvoud van zowel muziek als teksten. Feiles' stem, piano en songs grijpen je bij de keel en zijn aangrijpend mooi. Dit is op Ramblin’ Roots 2019 in Utrecht voor mij zeker één van de "must see"! “ The strongest side of the artist / singer-songwriter of Arlan Feiles is the simplicity of both music and lyrics. Feiles' voice, piano and songs grab you really by the throat and are movingly beautiful. At Ramblin Roots 2019 in Utrecht, this is definitely one of the "must see" for me!... “ (ESC for Rootstime.be) Eric Schuurmans
Album track list: Album line-up: Discography Arlan Feiles:
|
||||||||
|
||||||||